Agenda, jarigen, afspraak met een kopje koffie of thee, voor de ouders van de groepen 4 en 6, van IPC naar Wetenswaardig.

Agenda, 

Wanneer: 

Wat: 

Wie: 

Maandag 30 september t/m vrijdag 4 oktober 

Startgesprekken u heeft een uitnodiging via Parro ontvangen   

Voor de ouders van groep 1 t/m 8  

Maandag 28 oktober t/m vrijdag 1 november  

Herfstvakantie  

Leerlingen van groep 1 t/m 8 zijn vrij  

Maandag 25 november  

Studiedag  

Leerlingen van groep 1 t/m 8 zijn vrij  

Donderdag 28 en vrijdag 29 november  

Voortgangsgesprekken groep 8. U ontvangt t.z.t. een uitnodiging via Parro   

Voor de ouders en leerlingen van groep 8  

Jarigen: 

De jarige van deze week zijn: Amira 8B, Cas 8A, Sia 5A, Mayson 8B, Haitam 4A, Nisanur 5B, Jadely 7B. Allemaal van harte gefeliciteerd en een hele gezellige verjaardag gewenst. 

Afspraak met een kopje koffie of thee:  

Vorige week heb ik een fijn gesprek gehad met een van onze ouders waarin ter sprake kwam over welke onderwerpen wij ouders via de nieuwsbrief zouden kunnen informeren. Voor IKC Tuindorp is het heel belangrijk dat wij goed samenwerken met onze ouders en eigenlijk voelen we vaak het gemis van een gebouw waarin dit beter past. Mocht er bij u iets spelen, heeft u een vraag of wilt u over iets geïnformeerd worden? Loop even langs, bel ons op of stuur een mail d.de.koning@askoscholen.nl . Dan maken we een afspraak en staat ook voor u een kopje koffie of thee klaar! 

Doritha de Koning  

Voor de ouders van de groepen 4 en 6: 

Op IKC Tuindorp streven wij er voortdurend naar om ons onderwijs zo goed mogelijk te laten aansluiten op onze leerlingen. Kinderen verschillen sterk van elkaar en hun onderwijsbehoeften dus ook. Onze school komt daaraan tegemoet door Passend Onderwijs te bieden. Daarom maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dat systeem bestaat uit toetsen, observaties en registraties. We volgen onze leerlingen dus goed en op basis van die gegevens nemen we de juiste stappen. 

Als onderdeel van hiervan, nemen wij tevens in oktober de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, oftewel de NSCCT, af in de groepen 4 en 6. 

Wat houdt de NSCCT in? 

Deze korte klassikale test geeft in een uur een indruk van de vermogens van het kind om iets te leren en te begrijpen. Het is een test over het leggen van verbanden, relaties en dergelijke. Met andere woorden: wat het leerpotentieel van het kind is. Deze test blijkt een goede voorspeller van het schoolsucces te zijn. Het is dus geen toets over schoolvaardigheden (zoals lezen en rekenen). De schoolvaardigheden onderzoeken we met de toetsen uit het leerlingvolgsysteem (Cito, methode, etc.). Uw kind hoeft ook niet voor de NSCCT te oefenen of te leren. Kinderen ervaren de test vaak als leuke puzzels die opgelost moeten worden. 

Samen met de toetsen uit het volgsysteem ontstaat er een heel compleet beeld. Dat beeld laat zien: 

- wat mogen we verwachten van het kind? Gemeten met de NSCCT toets. 

- wat zien we van het kind aan schoolvorderingen? Gemeten met de toetsen uit het volgsysteem. 

- hoe verloopt de cognitieve ontwikkeling en werkt onze didactische aanpak bij taal en rekenen voor uw kind? 

Met de gegevens van de NSCCT, de toetsen uit het leerlingvolgsysteem en onze eigen professionaliteit kunnen we vroegtijdig de juiste stappen nemen. 

Voor vragen over de NSCCT kunt u altijd contact opnemen met onze intern begeleiders, Michelle Tas (m.tas@askoscholen.nl) en Anouk van Gerwen (a.van.gerwen@askoscholen.nl). 

Van IPC naar Wetenswaardig: 

Afgelopen week vond de jaarlijkse informatieavond voor ouders plaats en daar heeft u gehoord dat IKC Tuindorp eind vorig jaar besloten heeft over te stappen naar een andere methode voor thematisch werken. Deze methode heet Wetenswaardig, is splinternieuw en biedt compleet uitgewerkte thema's aan voor leerkrachten waarmee zij hun leerlingen kunnen inleiden in de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en wereldburgerschap. Daarnaast geeft de methode aan welke teksten en boeken die passen bij de thema's gebruikt kunnen worden. Leerlingen ontwikkelen daardoor tegelijkertijd woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. 

Daar waar IPC zich richt op het ontwikkelen van vaardigheden, staat bij Wetenswaardig het overdragen van kennis voorop. Natuurlijk om vervolgens met die kennis aan de slag te gaan. Dit schooljaar zijn de groepen 5 t/m 8 gestart met Wetenswaardig. De thema's van de groepen 1-2, 3 en 4 zijn in ontwikkeling. 

Uit gesprekken met uw kind en de berichten in Parro kunt u volgen welke thema's er op dit moment behandeld worden. 

Met vriendelijke groet, 

Namens het team, 

Doritha de Koning